

Het Volksoperahuis is nu met een nieuwe trilogie begonnen, maar dan over religie: Kruistochten. Het eerste deel, De martelaar: een kickbokstragedie, was gisteravond te zien in 't Beest in Goes. Het is weer een onnavolgbaar verhaal: over Samir in Amsterdam-Noord, wiens moeder ernstig ziek is, wiens vader het leven liet bij 'een proefrit van de Noord-Zuidlijn' en wiens broer en kickboksheld Mohammed omkwam toen het slachtoffer van een tasjesroof wraak nam (een bijna rechtstreekse verwijzing naar de zaak-Germaine C). Samir lijkt uitverkoren om een martelaar voor zijn volk te worden. Zoiets.
Het stuk zit ingenieus in elkaar, met mooie (muziek)theatrale vondsten, en Schippers excelleert opnieuw, ditmaal vooral als moeder en engel. Knap gemaakt, knap gespeeld, maar toch ontbreekt nog de opwinding van Zeeuwse Nachten 1. Je voelt dat er meer in zit en misschien komt dat er later - de productie staat nog aan het begin van haar tournee - meer uit. Ook de muziek spreekt op een of andere manier minder aan dan in de vorige serie.
Neemt niet weg dat het Volksoperahuis met zijn thema's, aanpak en gedachtenkronkels altijd weet aan te zetten tot discussie, tot napraten en -denken. En dat is wat waard.
De martelaar is zaterdag 7 maart te zien in het Arsenaaltheater in Vlissingen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten