woensdag 26 november 2008

De tien beste albums van 2008 (o.v.)


Als ik me niet vergis komt de Volkskrant morgen reeds - het was toch pas november? - met haar eindejaarslijstjes van de kunstrecensenten. Dan ben ik toch vooral benieuwd naar de popscores. Behalve dan naar de nummer één, want wie goed heeft opgelet, weet al dat Fleet Foxes bij de Volkskrant de absolute favoriet is.

Om nog net even eerder te zijn (in de loop van december zijn we die overvloed aan lijstjes toch al beu) hier mijn poptoptien (-elf), voor wat het waard is:

01. Elbow - The Seldom Seen Kid
02. The Raconteurs - Consolers Of The Lonely
03. The Last Shadow Puppets - The Age Of The Understatement
04. Blood Red Shoes - Box Of Secrets
05. Vampire Weekend - Vampire Weekend
06. TV On The Radio - Dear Science
07. R.E.M. - Accelerate
08. Panic At The Disco - Pretty Odd
09. dEUS - Vantage Point
10. Voicst - A Tale Of Two Devils
11. Racoon - Before You Leave / Bløf - Oktober

De nummer 11 is - want Zeeland boven - natuurlijk gedeeltelijk symbolisch. En ex aequo veiligheidshalve, om maar geen keuze te hoeven maken. En de totale lijst zou er over een tijdje heel anders uit kunnen zien, want muziekvoorkeuren blijken altijd weer veranderlijk.

Bovendien, wie zich niet bij elke hype direct naar muziekdetailhandel of downloadindustrie spoedt, ontdekt sommige parels pas veel later. De jongste albums van Glasvegas, Snow Patrol, Fleet Foxes, zZz, The Killers, The Hold Steady, om er maar een paar van mijn to listen-lijstje te noemen - ik ken ze nog niet. En zodra de lijstenbrij losbarst, komen er nog veel meer bij.

Hier de fraaie video van One Day Like This van nr. 1 Elbow

Geen opmerkingen:

Een reactie posten