zondag 28 december 2008

Tien redenen waarom 2008 een mooi jaar was

Natuurlijk, in Zeeland gebeurt er vanuit randstedelijk oogpunt gezien 'niets' en zeker niet op cultureel gebied. Totdat je eens op een rij zet wat zich hier wél afspeelt en bijna vanzelf tot de slotsom komt dat het alleszins meevalt. Tien redenen waarom 2008 een mooi jaar was voor de Zeeuwse kunst en cultuur:

1. Zeeland Filmland
Film by the Sea vierde zijn tienjarig bestaan. Mede onder invloed van het Vlissingse festival weten filmmakers steeds vaker de provincie ook te vinden voor opnamen. Een van de eerste resultaten - Kapitein Rob en het Geheim van Professor Lupardi - ging al (in Vlissingen) in première en verder streken er filmploegen neer voor onder meer Atlantis (Digna Sinke), Spion van Oranje, de Annie M.G. Schmidt-televisieserie, De Storm (hoewel in Stavenisse niet welkom) en de documentaire Zijn verloren land van Koert Davidse.


2. Zeeuwse P.C. Hooftprijs
Voor het eerst ging de P.C. Hooftprijs naar een Zeeuw: Hans Verhagen.


3. Bijna Kunststad van het Jaar
Vlissingen? Kunststad? Dat de gemeente zichzelf aanmeldde voor de nieuwe eretitel van Kunststad van het Jaar, deed al wat wenkbrauwen fronsen. Dat de Scheldestad ook de selectie doorstond en door de jury zelfs - na Haarlem - een tweede plaats kreeg toebedeeld, verbaasde vriend en vijand. Hoe verrassend ook, het is vooral een erkenning van het werk van Leon Riekwell en diens deWillem3. En zeer recent wist Carina Dumais internationaal de aandacht te trekken.


4. Jonge Zeeuwen timmeren landelijk aan de weg
Er zijn nogal wat jongeren met diepe Zeeuwse wortels die inmiddels landelijk en soms zelfs internationaal in de belangstelling staan. Dit jaar vielen onder anderen op: Angelo de Rijke als gitarist bij Anouk, jazztrompettist Rik Mol die de ene prijs na de andere krijgt, jazzsaxofonist Jasper van Damme die de Erasmus Jazz Prijs won, cabaretière Katinka Polderman die bewees een blijver te zijn en balletdanseres Wendeline Wijkstra die werd aangenomen bij Het Nationale Ballet. En via de Idols-klonen kwamen onder anderen Amir Vahidi en Stijn Warendorff nationaal bovendrijven.


5. Concert at Sea & Co.
Twee dagen feest op de Brouwersdam, met onder meer een imponerend optreden van de Counting Crows. Het festival had, na de problemen van vorig jaar, de zaken nu helemaal op orde. En bovendien kreeg het er een vrijwel volbloed Zeeuws 'zusje' erbij in Almere: Zand, dat ook succesvol was.


6. Scheldepop
Nieuw, grootschalig en ambitieus popfestival in Zeeuws-Vlaanderen, met een opmerkelijke mengeling van muziekstijlen. Eerste editie van Scheldepop was niet in alle opzichten even geslaagd, maar gaf wel voldoende vertrouwen voor een vervolg.


7. Jazztoppers in Middelburg
Met name Willem Kniknie wist nogal wat muziekgrootheden naar Zeeland te krijgen, zoals John Scofield. En de programmering van het Internationaal Jazzfestival Middelburg was van uitzonderlijk niveau, met Bobby Previte, Archie Shepp, Maceo Parker, Eric Vloeimans en E.S.T. (met de slechts enkele weken later helaas overleden Esbjörn Svensson).

8. Bløf & Racoon
Ja, toch weer, ondanks de verschijnselen van Bløf-moeheid die in Zeeland merkbaar zijn geworden. De groep bracht niettemin weer een succesvol album uit en scoorde een nummer 1-hit. En ook Racoon kwam met een nieuwe plaat: het verdeeld ontvangen Before You Leave. Op het podium en zeker in het theater bewezen de Goesenaren andermaal hun klasse.
En als het gaat om nieuwe aanwas: talent genoeg, zoals Marsha, Bluem, Eva Auad, Jay Minor, Smout en De Hobbyisten.


9. Wolkenatlas
Prachtig initiatief in de herboren Zeeuwse Concertzaal in Middelburg, waar zes Zeeuwse componisten de structuur van het boek Wolkenatlas van David Mitchell als uitgangspunt namen voor zes muziekstukken, die voorbeeldig werden uitgevoerd door Nieuw Amsterdams Peil. De aanwezige Mitchell zelf was verrukt, zei hij. En de rest van het publiek ook.
Komende jaar, op zondag 17 mei, wordt in Veere de Wolkenatlas-cd gepresenteerd, mét concert.

10. Uittocht der cultuurpausen
Rutger Wolfson ging naar het Rotterdams filmfestival, Ruud van Meijel naar Toneelgroep Oostpool, Valentijn Byvanck naar het Nationaal Historisch Museum. Een aderlating, dat zeker, maar ook een gezonde aderlating, want op dergelijke posten is na zeven, acht jaar de houdbaarheidsdatum wel in zicht. Het biedt ruimte voor vers bloed en nieuwe impulsen voor De Vleeshal, het Zeeland Nazomerfestival en het Zeeuws Museum. En de aard van de nieuwe betrekkingen zegt iets - en meer dan dat - over wat er in Zeeland is gebeurd.
Tegelijkertijd kreeg Leo Hannewijk van Film by the Sea de opdracht ook een filmfestival in Breda op te zetten. Hij blijft vooralsnog eveneens in Vlissingen aan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten