zondag 18 januari 2009

De soundtrack van Middelburg


Regelmatig loop je rond op een nieuwe tentoonstelling en denk je: waar gáát dit over? Ook in De Kabinetten van de Vleeshal in Middelburg is sinds dit weekeinde weer iets te zien wat aanvankelijk compleet ongrijpbaar is. Het gaat om werk van zowel Dario D'Aronco als Max Gansberger, met onder meer stroboscopisch licht, verduisterde ruimtes, films waarop vrijwel niets te zien is en etherische muziek.

'Dit is niet aan mij besteed', is de eerste gedachte. Totdat je met de kunstenaars praat, hun toelichtingen hoort en leest, hun gedrevenheid voelt. En dan pas besef je bijvoorbeeld wat voor een prachtig werk D'Aronco heeft gemaakt. Recycledmusickolom, heet het.

De stapel boxen in de expositieruimte is er slechts een deel van. De toren loopt door naar beneden, dwars door de bibliotheek van De Vleeshal en eindigend op de muziekafdeling van boekhandel De Drvkkery. Met betonboren zijn forse gaten in de vloeren gemaakt.

Zowel in de muziek als in het museum zijn dezelfde muziekfragmenten te horen. Het is een exacte collage van de cd's die klanten in De Drvkkery hebben beluisterd en al dan niet hebben gekocht. De soundtrack van Middelburg dus, via een muzikale toren van Babel rechtstreeks tot museale proporties verheven. IJzersterk verbeeld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten