vrijdag 22 augustus 2008

Dardenne

Geleidelijk komt steeds meer naar buiten over de komende (jubileum)editie van Film by the Sea. De jury, de openingsfilm (Burn After Reading), de opening van het Film & Literatuurprogramma (Brideshead Revisited) en diverse andere zaken waren al bekend. Gisteren werd ook onthuld dat de gebroeders Dardenne de Lifetime Achievement Award ontvangen.

Een mooie keuze, vind ik. Toen ik een paar jaar geleden verwachtingsvol L'enfant bekeek, was ik eerlijk gezegd wat teleurgesteld. Was dit nu de Gouden Palm-winnaar? Maar inmiddels ben ik hun sobere stijl - muziek ontbreekt bijvoorbeeld steevast - en hun invalshoek (de focus op de zelfkant van de Waalse samenleving) steeds meer gaan waarderen.

Tijdens het festival gaat hun nieuwe film in première: Le Silence de Lorna. Ik was er, bij de voorvertoning, behoorlijk van onder de indruk. Knap scenario, indringend in beeld gebracht en fantastisch geacteerd, met name door Arta Dobroshi in de rol van Lorna.



Vorige week L'enfant nog een keer gezien op de Vlaamse tv. Ineens begreep ik weinig meer van mijn teleurstelling van destijds.

1 opmerking:

  1. Sterke zet van FBTS.Broertjes Dardenne hebben op subtiele wijze het genre in een flinke stroomversnelling gebracht.Nu nog een nieuwe impuls aan het Verfilmde Boeken Programma en we kunnen met een gerust hart weer plaats nemen

    BeantwoordenVerwijderen